lørdag den 18. juni 2011

Fred i forvirringen

Lige pludselig sker der rigtig mange ting. Eksamenstiden er ved at være overstået, og pludselig får folk meget mere tid. Tingene sker bare, uden at jeg skal gøre noget for det. Det skaber en kæmpe ro i mig. Jeg er ikke længere bange for ikke at have noget at lave. Så selvom jeg er træt og ofte har program på hele dagen, finder jeg hvile i det. Jeg planlægger højst et par dage frem, og ellers følger jeg bare med. Det er skønt! I har nu jeg været her en måned, og det mærkes tydeligt. Jeg kan på en helt anden måde bare nyde at være her.

Lidt praktisk arbejde gør faktisk godt. Jeg havde fået den idé at gøre noget ved kirken. Det kunne være en god fælles beskæftigelse, samtidig med at den virkelig trængte til en god omgang rengøring. Først virkede det ikke som om, at der var nogen der gad, men en dag kom en begejstret Martina hen til mig. Hun havde tænkt over det og havde en fået en hel masse ideer. Tidligt mandag morgen gik vi i gang. Vi rengjorde alle rummene og fik flyttet rundt, så der nu er blevet skabt et hyggerum. Det føltes godt bagefter, at have nået et konkret mål. Vi var meget tilfredse med resultatet, og jeg er sikker på, at det nye rum vil blive brugt til rigtig meget godt i fremtiden. Jeg var også glad for, at det var en fra kirken, der havde taget det endelige initiativ. Jeg er her bare en kort tid, for at give et frisk pust og skabe lidt inspiration. På længere sigt er det deres egne ressourcer de må gøre brug af.

The Danish Dinner (Dansk aftensmad). Rebekka og jeg ville gerne tilbyde vores nye venner noget god dansk mad. Vi tænkte det kunne være et hyggeligt arrangement. Mad er jo altid et godt samlingspunkt. Vi inviterede lidt hist og her, og regnede med at måske omkring 10 ville komme. Inden vi fik set os om var vi 20. Eftersom Rebekka og jeg ikke er de mest øvede i et køkken, gik vi total i panik. Men vores bekymring blev gjort total til skamme. Alt gik godt. Vi legede danske lege som gæt og grimasser, og der blev grint en masse. Det så ud som om, at alle hyggede sig, og vi ble rost meget for vores mad. Bagefter blev vi inviteret videre i byen af to piger, og vi fik nogle gode timer på en café. Det var en aften, som jeg tror på, hat åbnet for en masse videre samvær med disse mennesker.