onsdag den 12. juni 2013

Hvor er det godt og herligt at være tilbage!


Det er rart og godt at være tilbage! Det er ikke fordi, at jeg har gjort så meget eller, at der er sket noget specielt. Men bare det at være sammen igen, det er forfriskende og en opmuntring for os alle. Utroligt, hvor glade folk kan være for, at man bare er her! Det viser, hvor sand Salme 133 er: ”Hvor er det godt og herligt, når brødre sidder sammen! … For der giver Herren velsignelsen, livet i al evighed.”
Der sker bare noget, når vi er sammen…

Vores fly herned blev forsinket, så vi havnede i Beograd og fik et døgn der. ”Tilfældigvis” var flere af vores venner fra Serbien og Montenegro i byen, så vi hang ud med dem. Det fik mig endnu en gang til at se, hvor lidt jeg faktisk kan planlægge, men må overlade styringen til Gud. Han har kontrol over alle ”tilfældighederne”! Vi havde bibelstudie sammen, hvor vi læste den Barmhjertige Samaritaner. (Luk 10,25-37) Der står i vers 31: ”Tilfældigvis kom en præst den samme vej…” Og det slog mig, hvor lidt tilfældigt det i virkeligheden var. Og jeg kom til at tænke på mit eget liv. Jeg kan ikke planlægge, hvordan jeg vil hjælpe folk. Jeg kan ikke vente til det lige passer ind i mit program. Jeg må tage muligheden når den byder sig, også når jeg ikke har tid til det. Selvfølgelig skal jeg lægge planer og ikke bare side med hænderne i skødet og vente på, at der kommer noget til mig.  Men jeg må være villig til at lægge mine egne planer til side, når Gud pludselig vil noget andet. Det er ham som skal lede mine planer. ”Overgiv dine forehavender til Herren, så bliver dine planer til virkelighed.” Ords. 16,3



Her hænger vi ud med slænget i Beograd på McDonalds.. Det er åbenbart der det sker! 










Lige nu bor vi i det kæmpe hus alene sammen med en amerikaner. Præstefamilien er lige taget på ferie og kommer hjem igen om en uges tid. Planen er, at den første tid her skal bruges på lige at se mennesker og samle op. Det er vi allerede godt i gang. Og så trænger huset her til en ordentlig omgang. Vi er allerede gået lidt i gang med noget udsmidning. Om et par uger skal vi bo 24 mennesker her, så det er en vigtig opgave at få plads til det, og det er godt at lave noget praktisk. Ellers er jeg spændt på at se, hvad Gud har af planer J